eDaily och IVECO S-eWay FCEV (bränslecellsfordon) ger en översikt över de elektriska framdrivningssystem som i framtiden kommer att användas för långdistanstransporter, vilket utgör en viktig milstolpe i IVECO:s framsteg mot nollutsläppsmålet senast 2040.
Detta är resultatet av ett fruktbart samarbete med Hyundai Motor Company och är perfekt för leveranser som kräver stor autonomi och hög nyttolast. Den är utrustad med Hyundais 90 kW bränslecellssystem, integrerat i eDailys elektriska drivlina, med 140 kW elmotor och FPT Industrial-batteripaket, som är varumärket för Iveco Groups framdrivningssystem. Under testningen bekräftade prototypen på 7,2 ton av MTT (total markmassa) en räckvidd på 350 km, en maximal nyttolast på tre ton och tankningstider på mindre än 15 minuter.
Med en hjulbas på 3 932 mm kan 6x2-dragbilen bära cirka 70 användbara kilo väte vid ett tryck på 700 bar. Denna kapacitet, i kombination med snabb tankning på under 20 minuter, möjliggör en räckvidd på upp till 500 km*. Bränslecellskraften gör därmed vätgasfordonet till det lämpligaste fordonet för kommersiella transporter, särskilt på långa sträckor.
*Uppskattning beräknad med hjälp av data som erhållits av IVECO under tester som har utförs med fordonsdrift i verkliga situationer samt genom användning av tekniska beräkningsverktyg. Den faktiska autonomin varierar beroende på olika faktorer, inklusive fordonets uppdrag, dess egenskaper och utrustning, förarens körstil samt väderförhållanden.