Hög produktivitet i varje uppdrag

Klassledande prestanda

Välj bland ett brett urval av Euro VI-diesel- och biogasmotorer för alla användningsområden:

Det nya motorsortimentet med införandet av den nya XC13-motorn ger, tack vare nya banbrytande lösningar, utmärkt bränsleekonomi, med en betydligt lägre förbrukning.

Nya XCursor 13 dieselmotorn är utrustad med toppmodern drivlineteknik som Dual Flow Turbine Volute för downspeeding, högre bränsleinsprutningstryck (2 500 bar), nytt lättare cylinderblock, vevaxlar och kamaxlar, smarta hjälpsystem och minskad friktion.

Högsta motorklassning ger upp till 580 hk och 2 600 Nm vridmoment, perfekt för tunga uppdrag som kräver maximal prestanda. 500 hk-klassningen med 2 600 Nm vridmoment är det bästa för att maximera effektiviteten på långdistansuppdrag.

Motorns vikt har minskats med 10 % och standardhållbarheten är nu uppe i 1,6 miljoner kilometer, vilket är 33 % mer än föregångaren.

Det höga vridmoment som finns tillgängligt vid låga motorvarvtal (nedvarvning) möjliggör användning av snabbare bakaxelutväxlingar. Det minskade motorvarvtalet vid körning med konstant varvtal gör att motorn kan använda mindre bränsle.

Den nya marknadsledande motorbromsen med hög prestanda är marknadens bästa och kan ersätta Intarder i de flesta typer av uppdrag.

Enastående prestanda med lägre förbrukning förbättras av den nu tillgängliga nya generationen 17x bakaxel med snabbare utväxling, nya Traxon 2-transmission och förbättrad aerodynamik med spegellösa kameror för sikt bakåt.

Dessutom minskar den totala kompatibiliteten mellan Cursor-dieselmotorfamiljen Euro VI/E och andra generationens biobränslen HVO/XTL (EN 15940) däckens koldioxidutsläpp.

xC13 12,9 l biogasmotor är endast tillgänglig för AS-hytt med 500 hk och 2 200 Nm vridmoment

HI-TRACTION hydrostatisk drivning

HI-TRACTION hydrostatiskt dragsystem växlar automatiskt till fyrhjulsdrift för att ge dig maximalt grepp när du behöver det som mest, vilket ger både bättre körsäkerhet och bränsleekonomi.

 Systemet finns nu även med krypfunktion och gör det möjligt för IVECO X-Way att sömlöst tackla den sista milen i tuff terräng, vilket ger enastående prestanda på belagda vägar.

Hi-Traction hydrostatisk drivning kan endast avlägsnas för dieselmotorer

Traxon 2-växellåda med terrängfunktioner

Med automatväxellådan Traxon2 med 12 hastigheter kan du dra nytta av en mängd funktioner som gungläge, terrängläge, krypläge eller fyra backväxlar som enkelt hanterar terrängavsnitten av ditt uppdrag.

Nya funktioner:

Växelassistent: när motorbromsen med hög prestanda är aktiverad kommer nya Traxon2 automatiskt att koppla bort den när föraren begär växling, vilket resulterar i noll mekanisk förlust och ökad komfort.

Backassistent: Traxon2 hanterar förarens begäran om backväxel vid körning i låg hastighet med automatisk retardation, stopp och backning, för att undvika onödigt mekaniskt slitage.

Motlutsassistenten: på ojämn mark rullar fordonet tillbaka och Traxon2 ingriper med en liten retardation som saktar ner fordonets rullning och automatiskt lägger i neutralväxeln, vilket minskar slitaget på växellåda och koppling.