Motorutbudet med introduktionen av den nya XC13-motorn ger banbrytande lösningar och utmärkt bränsleekonomi med konsekvent minskad förbrukning.
Klassledande prestanda
Stort utbud av Euro VI-dieselmotorer som passar alla tillämpningar, med två slagvolymer och effektområde på mellan 360 och 540 hk.
Cursor 9
Cursor 9-motorn är perfekt för lättare konfigurationer.
Cursor xC13
Nya XCursor 13 dieselmotorn är utrustad med toppmodern drivlineteknik som Dual Flow Turbine Volute för downspeeding, högre bränsleinsprutningstryck (2 500 bar), nytt lättare cylinderblock, vevaxlar och kamaxlar, smarta hjälpsystem och minskad friktion.
Toppmotorklassningen ger upp till 580 hk och 2 500 Nm vridmoment, vilket är perfekt för tunga uppdrag som kräver maximal prestanda.
Motorns vikt har minskats med 10 % och standardhållbarheten är nu uppe i 1,6 miljoner kilometer, vilket är 33 % mer än föregångaren.
Det höga vridmomentet som finns tillgängligt vid låga motorvarvtal (nedvarvning) är idealiskt för terrängkörning och tillåter också användning av snabbare bakaxelutväxling, vilket sänker motorvarvtalen vid körning vid marschhastighet och därmed minskar bränsleförbrukningen.
Den nya marknadsledande motorbromsen med hög prestanda kan ersätta Intarder i de flesta typer av uppdrag.
Enastående prestanda med lägre förbrukning tack vare nya Traxon 2-växellådan och förbättrad aerodynamik med spegellösa kameror för synlighet bakåt.
Dessutom minskar den totala kompatibiliteten mellan Cursor-dieselmotorfamiljen Euro VI/E och andra generationens biobränslen HVO/XTL (EN 15940) däckens koldioxidutsläpp.
Traxon 2-växellåda med offroad-funktionalitet
Traxon 2 12-växlad automatväxellådan erbjuder en rad funktioner, såsom gungläge, offroad-läge, krypläge och fyra hastigheter bakåt för enkel terränghantering.
HI-TRACTION
HI-TRACTION-systemet aktiveras automatiskt för att vid behov ge extra hydrauliskt grepp fram och förhindra bakaxelslirning på hala ytor. Det ger alla fördelar med fyrhjulsdrift för grepp, hantering och körsäkerhet.
HI-TRACTION-systemet aktiveras manuellt så att du kan växla från läget ”Inte aktivt” till läget ”Redo att aktivera”. Systemet körs sedan i bakgrunden och är redo att aktiveras vid behov. I händelse av bakaxelslirning växlar systemet automatiskt till ”aktivt” läge och tillhandahåller framhjulsdrift.
Systemet inaktiveras när
• föraren trycker på knappen i hytten
• fordonet återgår till normala körförhållanden och hastigheter
• oljetemperaturen i hydraulkretsen överstiger 90 °C.
Boost-läget aktiveras vid varje stopp-start (0 till 3 km/h) för att förbättra dragkraften och minska slitaget på kopplingen.