Nya XCursor 13 dieselmotorn är utrustad med toppmodern drivlineteknik som Dual Flow Turbine Volute för downspeeding, högre bränsleinsprutningstryck (2 500 bar), nytt lättare cylinderblock, vevaxlar och kamaxlar, smarta hjälpsystem och minskad friktion.
Den högsta motorklassningen ger upp till 580 hk och 2 800 Nm vridmoment, perfekt för krävande uppdrag som kräver maximal prestanda, medan 500 hk, med 2 600 Nm vridmoment är det bästa för att maximera effektiviteten på långdistansuppdrag.
Motorns vikt har minskats med 10 % och samtidigt har standardhållbarheten kommit upp i 1,6 miljoner kilometer, vilket är 33 % mer än föregångaren.
Det höga vridmoment vid låga motorvarvtal (nedvarvning) möjliggör användning av snabbare bakaxelutväxlingar. De lägre motorvarvtalen vid körning på motorvägar gör att motorn kan använda mindre bränsle.
Den nya högpresterande motorbromsen, med en lägre vikt och mer än 15 % högre bromsmoment än standardversionen, ersätter Intarder på de flesta uppdrag och ger en lägre bränsleförbrukning.
Enastående prestanda med lägre bränsleförbrukning förbättras av den nu tillgängliga nya generationen 17x bakaxel med snabbare utväxlingar, nya Traxon 2-transmission.
Den aerodynamiska prestandan har optimerats genom att studera alla utvändiga ytor i detalj för att minska luftmotståndet. De nya spegelkamerorna är en viktig del i detta.
Resultaten ger nya IVECO S-Way besparingar när det gäller bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och minskade totala ägandekostnader.